tirsdag 26. februar 2013

Oppskrift på tovet Spiderman-sitteunderlag.

For en tid tilbake strikket jeg et Spiderman-sitteunderlag som jeg tovet til go'gut'n. Den gang brukte jeg et mønster fra designeren AnneM som jeg brukte deler av. Og selv om jeg krympet det litt og go'gut'n ble kjempeglad for underlaget syntes han det var litt stort, og det kan jeg være enig i da det nesten fylte hele sekken til den lille gutten. I den senere tid har jeg fått flere spørsmål om mønter på dette sitteunderlaget, og jeg har vært i kontakt med hun som opprinnelig laget mønsteret for å få tillatelse til å modifisere det og oversette det til norsk før jeg la det inn her. Hun var heldigvis veldig positiv til det, så her kommer min versjon av Spiderman sitteunderlaget.  
Jeg brukte Fritidsgarn og pinne nr 8, men egentlig kan hvilket som helst garn som kan toves brukes. Cortina, dobbel tråd av Østlandsgarn, Mor Åse, Ja det er vel egentlig bare å ta det du har. Det går med litt over 1 nøste blå og rød (brukte noen få meter av nøste nr 2), og ca 1,5 nøster svart Fritidsgarn.  
 Svart Garn
  1. Legg opp 14 masker med svart farge på pinne nr 8.
  2. Strikk en omgang rett.
  3. Øk 1 maske i hver maske = 28 masker.
  4. Strikk 1 omgang rett.
  5. Øk 1 maske i annenhver maske = 42 masker.
  6. Strikk 1 omgang rett.
Rødt Garn
  1. Skift til rødt garn og strikk en omgang hvor du øker i hver tredje maske = 56 masker.
  2. Strikk rett.
  3. Strikk rett.
  4. Øk hver fjerde maske = 70 masker.
  5. Strikk rett.
  6. Strikk rett.
  7. Strikk 3 masker, øk i neste maske. Deretter øk hver femte maske ut omgangen og avslutt omgangen med 1 maske rett etter siste økning.
  8. Strikk rett.
Det blir raskt mange masker så skift til større pinne!
Lag 1 maske: Ta opp tråden mellom to masker og strikk denne vridd rett.
Svart Garn
  1. *Lag 1 maske, strikk 5 masker, lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra *til* ut omgangen = 112 masker.
  2. Strikk 1 omgang rett.
Fell: Ta en maske løs av som om den skulle strikkes rett, strikk 2 rett sammen , trekk den løse masken over
    






Når du feller blir tre masker til 1.
 Blått Garn

  1. *Lag 1 maske, Strikk 2 masker, Fell, Strikk 2 masker, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra *til* ut omgangen = 112 masker.
  2. Strikk rett.
  3. *Lag 1 maske, Strikk 2 masker, Fell, Strikk 2 masker, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra *til* utomgangen = 112 masker
  4. Strikk rett.
  5. *Lag 1 maske, strikk 7 rette, Lag 1 maske, Strikk 1 maske* Gjenta fra *til* =140 masker.
  6. Strikk rett.
  7. *Lag 1 maske, strikk 3 masker, Fell, Strikk 3 masker, Lag 1 maske, Strikk 1 maske* Gjenta fra *til* ut omgangen
  8. Strikk rett.
Svart Garn
  1. *Lag 1 maske, Strikk 3 masker, Fell, Strikk 3 masker, Lag 1 maske, Strikk 1 maske* Gjenta fra*til*
  2. Strikk rett.
Blått garn
  1. *Lag 1 maske, Strikk 9 masker rett, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra *til* ut omgangen.
  2. Strikk rett.
  3. *Lag 1 maske, Strikk 4 masker, Fell, Strikk 4 masker, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra*til* ut omgangen.
  4. Strikk rett.
  5. *Lag 1 maske, Strikk 4 masker, Fell, Strikk 4 masker, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra*til* ut omgangen.
  6. Strikk rett.
  7. *Lag 1 maske, Strikk 11 masker rett, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra *til* ut omgangen.
  8. Strikk rett.
Svart Garn
  1. *Lag 1 maske, Strikk 5 masker, Fell, Strikk 5 masker, Lag 1 maske, Strikk 1 maske* Gjenta fra *til* ut omgangen.
  2. Strikk rett.
Rødt Garn
  1. *Lag 1 maske, Strikk 5 masker, Fell, Strikk 5 masker, Lag 1 maske, Strikk 1 maske* Gjenta fra *til* ut omgangen.
  2. Strikk rett.
  3. *Lag 1 maske, Strikk 13 masker rett, Lag 1 maske, Strikk 1 maske* Gjenta fra*til*
  4. Strikk rett.
  5. *Lag 1 maske, Strikk 6 masker, Fell, Strikk 6 masker, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra*til* ut omgangen.
  6. Strikk rett.
  7. *Lag 1 maske, Strikk 6 masker, Fell, Strikk 6 masker, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra*til* ut omgangen.
  8. Strikk rett.
Svart garn. Nå er det tid for den avsluttende svarte kanten.
  1. *Lag 1 maske, Strikk 15 rett, Lag 1 maske, Strikk 1 maske* Gjenta fra*til* ut omgangen,
  2. Strikk vrang.
  3. *Lag 1 maske, strikk 7 masker, Fell, Strikk 7 masker, Lag 1 maske, strikk 1 maske* Gjenta fra*til* ut omgangen
  4. Fell passe løst av med vrangmasker. 
Fest alle tråder og sy/tråkle/snurp igjen hullet i midten av arbeidet. Så er det tid for spindelvevet....



Bruk svart garn, og hold tråden på baksiden av arbeidet. Start i overgangen mellom det første svarte og røde fargeskifte. Jeg brukte heklenål nr 6,5, men det var kun fordi den var lettest tilgjengelig akkurat i dag! Dra tråden igjennom, og hekle masker oppover langs den ene masken som er imellom der du lager masker i hele arbeidet. Du skal lage 14 spindelvevtråder.
Hent tråden fra baksiden og trekk den igjennom maska.
Hekles i maska mellom de lagde maskene.

 Jeg lar det være igjen en laang svart tråd etter at hver spindelvevtråd er heklet. Denne syr jeg gjennom flere ganger. Klipper opp og knyter fast.


 Voila! Finito! Før toving var sitteunderlaget ca 63 cm fra spiss til spiss. Jeg la det i bløt og kastet det i tørketrommelen. Der ble det litt glemt i kaoset med å plukke perler fra hele stuegulvet, så det lå vel kanskje 20-30 min. Ut kom et helt perfekt tovet sitteunderlag som nå målte ca 52 cm fra spiss til spiss. Lillemor la sin elsk på det, og go'gut'n satte straks igang med å overtale lillemor til å overta hans gamle spiderman-underlag, da han mente dette var den perfekte størrelsen. Så jeg lova å strikke et til... I morgo, i morgo, men ikkje i dag, i dag, nei i dag gjer eg ikkje det slag!! Haha! Jeg skal få gode ville unger i seng, koke meg en deilig kopp te, høre lydbok og strikke. Fordi jeg fortjener det! Ha en strikkefin kveld folkens, og lykke til med sitteunderlaget. Hvis det er noen spørsmål så ta gjerne kontakt!











2 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskrift!! :)

    SvarSlett
  2. Så fint det ble! Takk for at du deler oppskriften. :)

    SvarSlett